Life is better when you're laughing - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Rob en Suzanne - WaarBenJij.nu Life is better when you're laughing - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Rob en Suzanne - WaarBenJij.nu

Life is better when you're laughing

Blijf op de hoogte en volg Rob en Suzanne

15 November 2016 | Myanmar, Rangoon

Mingalaba!!

We hebben 3,5 week mogen genieten van het prachtige Myanmar, de ontzettend vriendelijke mensen en de vele nieuwe indrukken. De mensen leven voornamelijk op straat en hebben eenvoudige huisjes. In de steden zie je betonnen huizen, maar op het platteland leven de mensen vooral in houten huisjes en wordt het werk op het land nog vooral met de hand gedaan. Het land wordt geploegd met behulp van een buffel. Het lijkt net of we terug in de tijd zijn gegaan. Het leven is heel basic, maar de mensen zijn tevreden met wat ze hebben en hebben een glimlach op hun gezicht. Overal zie je monniken en is het boeddhisme aanwezig.

Het reizen verliep heel goed. We hebben steeds met de bus gereisd en dat was heel goed georganiseerd. Dus zo hobbelden we van de ene naar de andere plaats. In Myanmar hebben ze in plaats van drempels gaten in de weg, maar daar trekken de chauffeurs zich niet veel van aan. Met een hoop getoeter laten ze weten dat ze er aan komen, dus zo komen we steeds veilig en een beetje door elkaar geschut aan bij de mooie plaatsen die we hebben gezien.

Mandalay
In Mandalay huren we een fiets en fietsen we door de stad. Zo kunnen we een kijkje nemen in het dagelijkse leven. We rijden langs verschillende pagoda’s, tempels en kloosters. In de ochtend gaan de monniken langs de huizen zodat de mensen eten kunnen doneren. Bij de rivier zien we een aantal vrouwtjes druk in het water. Ze hebben een mand vol met knoflook waar ze de velletjes van af halen door er op te stampen. Daarna slaan ze de velletjes in het water er af. Tegen de avond fietsen we de Mandalay Hill op. Dit valt behoorlijk tegen op een gammele fiets en door de warmte (35 graden), maar het uitzicht en de zonsondergang was het zeker waard!

Hsipaw
We reizen met de bus van Mandalay naar Hsipaw waar je normaal zo’n 6 uur over doet, maar wij deden er 17 uur over. Door een ongeluk met een vrachtwagen was de enige weg naar Hsipaw afgesloten. De bus werd aan de kant gezet en wachten maar... De nacht hebben we dus doorgebracht in een warme bus. Totaal gesloopt komen we om 6 uur ’s morgens aan. In de middag huren we een fiets en rijden we naar een waterval. Om daar van de verfrissende duik te kunnen genieten, moeten we eerst een stukje door rijstvelden en bananenplantages lopen.

We maken een driedaagse trekking door de bergen rondom Hsipaw. Onze gids heet Rona en samen met nog twee Nederlandse stellen hebben we super gezellige dagen. Rona neemt ons mee op pad door rijst- en maisvelden, thee- en bananenplantages en de jungle. We slapen twee nachten bij zijn ouders en zijn zusje thuis, in een bergdorpje waar hij is opgegroeid. Zijn broertjes gaan naar school in Hsipaw en wonen daar bij hem.

Na een dag wandelen in de tropische warmte zijn we blij dat we kunnen douchen. De eerste avond hebben we een natural shower. De mensen uit het dorp hebben een douche gemaakt waar iedereen gebruik van kan maken. Het water uit de bergen stroomt door bamboe waardoor er een mooi straaltje is om onder te douchen. De tweede nacht hebben we een home shower. Het zusje van Rona haalt een aantal emmers water bij de waterpomp. Met een pannetje gooien we dat water over ons heen zodat we weer lekker fris zijn! Zijn zusje heeft geluk, want Rona moest vroeger veel verder lopen om water te halen.

Rona vertelt ons veel over zijn land, cultuur, omgeving en over de productie van de verschillende producten. Ook vertelt hij ons hoe Myanmar aan het veranderen is. Zo’n 10 jaar geleden hadden de mensen in zijn dorp nog geen elektriciteit. De dag begon bij zonsopgang om 5.30 uur en na zonsondergang om 19.00 uur gingen de mensen slapen. Toen de eerste tv in zijn dorp kwam, keken de mensen eens per week samen naar een zwart/wit film. Al snel kwamen er zonnepanelen en schotels. Nu hebben de meeste mensen een smartphone en wordt de internetverbinding ook steeds beter. Van de ene kant vindt hij het fijn dat hij nu sneller contact heeft met anderen. Vroeger moest hij altijd met de ‘chinahorse’ (scooter) op pad om iemand te spreken, nu gaat dat veel sneller. Aan de andere kant is hij er ook niet zo blij mee, want hij merkt dat de mensen nu minder sociaal worden. Voorheen spraken de mensen in het dorp na het eten de dag even door en gingen bij elkaar op bezoek. Nu is dat minder, omdat ze thuis tv kunnen kijken.

Bagan
We huren twee dagen een scooter en rijden langs de vele tempels en pagoda’s. In totaal zijn er hier zo’n 4000 van. De meeste zijn gebouwd tussen de 11e en de 13e eeuw. In augustus is er een aardbeving geweest waardoor er veel pagoda’s en tempels zijn beschadigd. Er zijn veel toppen naar beneden gekomen. Hierdoor mag je sommige tempels niet in en staan er verschillende pagoda’s en tempels in de stijgers die gemaakt zijn van bamboe.
Voor de zonsondergang zoeken we een tempel op waar we op kunnen klimmen. Zo hebben we een super mooi uitzicht over Bagan.

Kalaw
In Kalaw starten we weer een driedaagse trekking richting Inle Lake. We lopen door verschillende kleine bergdorpjes die bestaan van de landbouw.Het was leuk om te zien hoe verschillende groenten en fruit groeien die wij gewoon in een supermarkt kopen, maar eigenlijk niet van weten hoe de plant eruit ziet. We zien gember, chili, sesam, een advocadoboom en verschillende vruchten die we niet kennen, maar wel lekker smaken.

Ook komen we langs een schooltje waar we binnen mogen kijken. We maken een filmpje van ze terwijl we samen een spelletje spelen. Ze vinden het helemaal geweldig om dit filmpje terug te zien! De kinderen zijn super enthousiast en heel erg schattig, ze zwaaien ons uit en rennen mee tot het hek.

We hebben een beetje pech met het weer, omdat we nog net in het regenseizoen zitten. De eerste dag komen we helemaal doorweekt aan bij de homestay. Na het eten leggen we onze schoenen bij het vuur zodat ze kunnen drogen. De tweede dag hebben we veel regen. Wat normaal een klein beekje is, was nu een rivier geworden. Hierdoor moesten we een flink eind omlopen. Het laatste stuk moesten we in het donker lopen. Die nacht slapen we in een klooster. De laatste dag glibberen we door de modder richting Inle Lake.

Inle Lake
Nadat we alles weer moddervrij hebben gemaakt, genieten we van een wijnproeverij iets buiten het stadje. Vier verschillende wijnen met tussendoor brood met KAAS!! Woehoe!!

We varen met een bootje over het meer. Daar zien we veel mannen die op een speciale manier vissen. Ook worden we naar een weverij gebracht. Hier zien we hoe een aantal vrouwen hard werken om longies (rokken) te weven. Deze worden door zowel mannen als vrouwen gedragen in Myanmar.

Hpa-an
Met de nachtbus rijden we in 18 uur 700 km naar het zuiden. In Hpa-an huren we weer een scooter en rijden we door het mooie landschap naar verschillende grotten. Ook hier zien we weer veel rijstvelden. We sluiten de dag af bij de ‘bad cave’. Bij zonsondergang vliegen de vleermuizen de grot uit. Het duurt ongeveer 3 uur (!) voordat alle vleermuizen eruit zijn! ’s Morgens van 4.30 uur tot 8.00 uur komen de vleermuizen weer terug naar de grot.

Yangon
Onze laatste stad in Myanmar is Yangon. We bezoeken de Swedagon pagoda en we lopen wat rond door de stad. Na 18 km op teenslippers waren we wel toe aan wat rust. De laatste 2 nachten slapen we in een 4 sterren hotel en overdag liggen we in ons rooftop zwembad!!

Onze volgende bestemming is Vietnam.

• 15 November 2016 - 09:06

Marlous:

Wauw wat vet!!! Jullie zien echt gave dingen

• 15 November 2016 - 09:37

Jolanda:

Wauw, wat een ervaringen! Leuk om weer op de hoogte te zijn, groetjes uit Gendt

• 15 November 2016 - 11:42

Jettie:

Leuk om te lezen!Heel herkenbaar..zo heb ik het ook ervaren..veel plezier nog met de komende maanden!

• 15 November 2016 - 12:50

Johan En Gera :

Mooie ervaringen weer, leuk verslag!

• 15 November 2016 - 12:59

Tessa:

Wat gaaf om te lezen en zien wat jullie allemaal al hebben gedaan!! Geniet ervan xxx

• 15 November 2016 - 14:39

Jeanette:

Wat een belevenissen weer, geweldig hoor! Leuk het verslag te lezen nadat ik de foto's al had gezien. Suzanne, nu weet ik ook waarom die schattige kindjes zo moesten lachen toen jij hen je mobieltje liet zien. Haha Richard!! Ben alweer benieuwd naar de ervaringen in Vietnam. Lieve groetjes uit Wehl in de Achterhoek

• 15 November 2016 - 16:09

Gemma Kregting:

Lieve Rob en Suus wat onwijs leuk om jullie avonturen zo te kunnen volgen. Ben benieuwd wat jullie van Vietnam vinden? Wij vonden het in ieder geval een super land. Nog heel veel plezier en onwijs genieten samen liefs x Gemma

• 15 November 2016 - 18:50

Betsie:

Hoi suus en rob, weer geweldig genoten van jullie reisverslag.
    wij ziten hier met nat en koud weer brrrr maar we hebben wel lekkere pepernoten.
    dikke kus betsie

• 16 November 2016 - 16:32

Peter:

Hoi Rob en Suus, Leuk om jullie ervaringen in Myanmar te lezen en mooie ongedwonen foto's. Geniet van Vietnam, ik heb maar een klein stukje mogen zien, was erg onder de indruk.
    Groetjes en blijf gezond, Peter

• 17 November 2016 - 11:07

Lieke Peters:

Nou jullie zitten niet stil... Super gaaf allemaal hoor!!
    Veel plezier weer op jullie verdere tocht..

• 18 November 2016 - 17:16

Maria En Wim:

Lieve Suus en Rob. Wat een leuk verslag over Myanmar hebben jullie geschreven. Zo reizen we weer met jullie mee. Wat doen jullie toch bijzondere ervaringen op. Veel plezier in Vietnam en ga genieten van dit mooie land !! Groetjes van ons tweetjes

• 20 November 2016 - 12:31

Carin:

Mooi verslag!

• 20 November 2016 - 13:04

Willy L:

Hallo lieve Suus en Rob,

Wat een leuk verslag hebben jullie weer geschreven. Veel zien en beleven.
    Ik kijk alweer naar het volgende verslag uit. Nog heel veel reisplezier en een dikke kus van mij

• 30 November 2016 - 10:17

Stef:

leuk en mooi verslag. ik krijg bijna zin om het zelf ook te zien. maar ik geniet ook van jullie verhalen. nog veel reisplezier en ik wacht jullie volgende verslag weer af.