Part 2 Trans Mongolië Express en China! - Reisverslag uit Kunming, China van Rob en Suzanne - WaarBenJij.nu Part 2 Trans Mongolië Express en China! - Reisverslag uit Kunming, China van Rob en Suzanne - WaarBenJij.nu

Part 2 Trans Mongolië Express en China!

Blijf op de hoogte en volg Rob en Suzanne

13 Oktober 2016 | China, Kunming

We zijn weer een aantal weken en vele kilometers verder. We hebben de Trans Mongolië Express afgerond en ook China bezocht. Het is ons niet gelukt om naar Tibet en daarna Nepal te gaan. We hebben de plannen dus wat omgegooid en onze volgende bestemming is Myanmar! Maar nu eerst even een terugblik op onze avonturen van de laatste weken.

Trans Mongolië Express Irkoetsk (Rusland) - Ulaanbaatar (Mongolië)
Op het treinstation van Irkoetsk komen we terecht in een coupé vol met Nederlanders, maar gelukkig hadden wij een cabine helemaal voor ons zelf. Het landschap verandert niet zo heel veel. We zien steeds minder bomen en het wordt meer heuvelachtig. ’s Avonds passeren we de grens met Mongolië. Deze overgang duurde zo’n 3 uur. Eerst een uitgebreide controle door de Russen en vervolgens het zelfde rondje door de Mongolen.

In Ulaanbaatar lopen we de stad in. Het valt ons eigenlijk een beetje tegen. Er is een groot plein met standbeelden en we zijn naar een boeddhistisch klooster geweest. Dat waren de hotspots zo’n beetje (welke niet echt hotspots waren naar onze mening). De volgende dag nemen we een kijkje in het nomadenleven. Na 3 uur stof happen in een busje komen we aan bij de familie. We rijden off road door een vallei vol met gras en af en toe zien we een kudde dieren en een ger. We zijn klaar voor ons dagje back to basic!

Bij aankomst krijgen we melk (vers uit de geit of koe) en een soort koekje. Ook stond er een schaaltje wat leek op witte chocolade. Iemand uit de groep probeerde een stukje en raadde het af om het ook te nemen. Het was iets van opgedroogde melk. De wc is een gat in de grond. En het leven is erg simpel. De vrouwen zijn bij het kamp en zij passen op de kinderen, verzorgen het eten en melken de kleine kudde koeien. De mannen zijn overdag niet thuis en zij houden zich (volgens ons) met het vee bezig. Nadat we onze ger hebben bekeken, gaan we een stukje wandelen door de omgeving. Boven op de berg hebben we een super mooi uitzicht over de vallei. Als avondeten krijgen we aardappels en een geitje (die een paar uur eerder nog bij onze ger stond).

Als het helemaal donker is zien we een super mooie sterrenhemel. Dit keer zijn we wel goed voorbereid op een koude nacht. Gelukkig hebben we een kacheltje in onze ger die ervoor zorgde dat we het de eerste paar uur lekker warm hadden. Dan zal je toch denken dat deze nacht helemaal goed zal komen. Niets is minder waar, want toen Suzanne zich omdraaide voelde ze toch wel iets heel raars naast haar arm... Een KAT. Met een hartslag van 200 heb ik de kat weggejaagd en ben ik daarna toch maar weer gaan slapen. Wat denk je. Even later ligt hij weer bij mijn voeten...

Trans Mongolië Express Ulaanbaatar (Mongolië) – Beijing (China)
Dit was een super mooie treinrit. Het landschap verandert van de steppe naar de woestijn (Gobi dessert). We zien grote vlaktes gras, zand en af en toe kuddes koeien, paarden, geiten, schapen en we hebben ook kamelen gespot!! In de avond komen we aan bij de grensovergang naar China. Ook dit was een lange stop van zo’n 5 uur. Eerst weer een controle door de Mongolen en daarna een controle door de Chinezen. Vervolgens worden we in een grote hal gereden waar de trein een ander onderstel krijgt. Alle wagons worden losgekoppeld en omhoog gehesen. De onderstellen worden er onderuit gereden en daarna komen de andere er weer onder. De Chinezen nemen hier ruim de tijd voor, een uurtje later zijn we klaar om China in te rijden. We worden wakker in een heel ander landschap vol groen, bomen en bergen.

Beijing
In Beijing bezoeken we verschillende wijken, parken, de Verboden Stad en de Chinese muur Jīnshānlīng. De muur is echt heel mooi om te zien! Dit stuk van de muur ligt zo’n 140 km buiten Beijing waardoor er heel weinig toeristen zijn! Ook zijn we nog naar een avondmarkt geweest, waar Rob schorpioenen en sprinkhanen heeft gegeten.

Overal worden we door de Chinezen aangestaard alsof we van een andere planeet komen en er worden foto’s en filmpjes van ons gemaakt.. Ook vinden ze het erg leuk om ‘ hello’ te zeggen en daarna gaan ze lachen hi hi hi... Heel bizar haha! Over bizar gesproken... de broeken van kleine kinderen zijn bij het kruis van voor naar achteren helemaal open geknipt zodat ze snel even ergens kunnen plassen of poepen. Het maakt ook niet uit waar; in de struiken, midden op straat, of gewoon in de prullenbak. Waar het dan maar net uitkomt. Ook moeten we behoorlijk wennen aan het gerochel en het gespuug van de mensen.

Pingyao
Na Beijing reizen we met de trein verder naar Pingyao. Dit is een gezellig, historisch stadje waar de stadsmuren nog overeind staan. Binnen deze muren zien we hoe een stad er vroeger uit zag. Smalle straatjes en oude huisjes. We logeren bij een familie met twee jonge kinderen. Het is leuk om zo de Chinese gebruiken te zien.

We zitten voor 4 nachten ‘vast’ in Pingyao, want er zijn bijna geen treintickets meer te krijgen. Vanaf 1 oktober is er in China holiday week. En dan hebben de meeste mensen 1 week vrij. Dit houdt een complete volksverhuizing in. Mensen gaan op bezoek bij familie of ze gaan zelf op vakantie in eigen land. We hebben gelezen dat er van de 1,3 miljard zo’n 610 miljoen mensen gaan reizen. Als je op Google Holiday week en Great Wall in typt dan krijg je een beeld van deze week...

Xi’an
Gelukkig hebben we nog twee staanplaatsen in de trein kunnen krijgen om richting Xi’an te gaan. Toen we aankwamen bij het geboekte hostel, vragen ze ineens 3x zoveel per nacht ivm de Holiday week. We hebben snel even een andere reservering via booking.com gedaan, dus op naar een ander adres. Na een flinke wandeling hebben we het eindelijk gevonden. We logeren bij een jong stel thuis. Ze zijn allebei kunstenaars. Het is een heel mooi huisje vol met hun schilderijen. We worden heel gastvrij ontvangen, dus we zijn super blij dat we verder hebben gezocht naar een ander hostel.

Het is heel druk in het centrum van Xi'an. Ook bij het bezoek aan het Terracotta leger was het dringen geblazen. Het Terracotta leger vonden we heel erg mooi. Het was even duwen en trekken om een mooie foto te kunnen maken, maar het was een bijzondere ervaring met die drukte. Ook bezoeken we Huà Shān. Dit is een berg. Door de drukte was dit een wat minder goede keuze. Voor de kabelbaan stond er een wachtrij van 3 uur. We ontmoeten twee jongens die Engels spreken. We lopen met hen de vrij steile wandelroute naar boven. Eenmaal boven is het een enorme drukte en staan er lange rijen. We nemen de kabelbaan terug waar we in een wachtrij van zo’n 3 uur zijn beland!

Zhangjiajie
Vanuit Xi'an vliegen we naar Zhangjiajie. Om 23:00 uur komen we aan en als we het vliegveld uitlopen komen de taxichauffeurs op ons af stormen. De prijs begint bij 80 yuan en uiteindelijk hebben we voor 40 yuan een taxi kunnen krijgen. Deze taxichauffeur kon ons hotel niet vinden, waardoor we ongeveer 1 uur rond hebben gereden voor 6 km. Na een hoop gedoe, wat wij niet goed konden begrijpen, laten we ons afzetten bij het eerste hotel dat we tegenkomen. Het is inmiddels al 00:00 geweest. Het blijkt een luxe 5 sterren hotel te zijn. Uiteindelijk hebben we heerlijk geslapen en die luxe vonden we toch ook wel even fijn!

De volgende dag gaan we met een briefje, met onze bestemming in Chinese tekens, op pad naar het volgende hostel. We bezoeken daar het nationale park met de bergen uit de film Avatar wat echt super mooi is.

Kunming
We reizen met een slaaptrein verder naar Kunming. Hier regelen we het visum voor Myanmar. Een jongen die goed Engels spreekt helpt ons om de weg naar de ambassade te vinden. ’s Avonds nodigt hij ons uit om mee te eten. Samen met zijn vriendin haalt hij ons op en neemt ons mee naar een restaurant net buiten de stad. We eten typische Chinese gerechten zoals Peking eend, gewokte groenten, kippensoep met gember, een gerecht met varkensmaag, noodles, mais pannenkoekjes en stukjes vlees. Dit wordt allemaal tegelijk op een draaischijf gezet en dan kan iedereen pakken wat hij/ zij wil. Daarna nemen ze ons mee naar een meer en drinken we samen nog een biertje. Het was een leuke en gezellige avond.

Dat was China voor ons. Op vrijdag 14 oktober vliegen we naar Mandalay, Myanmar!

• 13 Oktober 2016 - 07:23

Ed, Qwen En Kyon:

Weer een hoop meegemaakt. Leuk geschreven...
    En super foto's!

• 13 Oktober 2016 - 08:10

Marlous:

Hej Rob en Suus, wat een geweldige reis maken jullie!! Zo te horen hebben jullie weer veel mooie dingen gezien

• 13 Oktober 2016 - 08:25

Laura:

Wat een avonturen!! En veel verschillende dingen gegeten hahaha ;)
    Geniet ervan!

• 13 Oktober 2016 - 08:52

Ria En Wim:

Een heel mooi geschreven verslag wij genieten met jullie mee

• 13 Oktober 2016 - 09:13

Lieke Peters:

Hallo buurtjes,
    Wat leuk om jullie verhaal te lezen.
    Vooral de Chinese kinderen in kapot geknipte broeken...... haha aparte gewoonten zeg!
    Veel plezier weer tijdens jullie volgende toch!
    Groetjes uit Huissen

• 13 Oktober 2016 - 10:24

JansenAnne:

Hanky Panky, jullie hebben 'even' dé twee GROOTheden 'voltooid' zowel qua oppervlakte als qua inwoners #respect #dab

Hee maar Suus even over die KAT, ik kan nu een opmerking maken over een visgeur maar wellicht leest jullie familie, collega's en andere belangrijke mensen het verslag dus ik zal het netjes houden. Vragen ze in China na het doorgeven van je bestelling ook; sambal bij?

Ik had mezelf voorgenomen om in oktober nog GEEN (chocolade)pepernoten, (gevuld)speculaas, marsepein en taaitaai(poppen) te eten tjaaaaaaaaaaa.. er is iets misgegaan

• 13 Oktober 2016 - 11:18

Wil Saat:

Wat een mooi verslag, jullie maken heel wat mee. Goed dat jullie het opschrijven want pas 5 weken onderweg en al zoveel gezien! Groetjes.

• 13 Oktober 2016 - 11:31

Wieke :

Heerlijk te lezen wat jullie allemaal meemaken. Zo reizen we beetje mee in onze dromen haha.
    Leuk dat de hostels ook of veelal bij locals zijn. Zo krijgen jullie echt een realistisch beeld van de plekken die jullie bezoeken! Dikke knuffels

• 13 Oktober 2016 - 13:36

Stef Straatman:

Mooi om te lezen dat jullie het naar de zin hebben en leuke dingen zien en dat de locals ook vriendelijk en behulpzaam zijn.
    Jullie zien nu ook dat er andere culturen zijn en dat de locals anders leven dan dat wat wij gewend zijn.
    Blijven genieten .

• 13 Oktober 2016 - 16:52

Johan En Gera :

Leuk verslag weer, mooie foto's. Fijn om de reis mee te kunnen beleven! :)

• 13 Oktober 2016 - 18:21

Ellie:

Wat een mooi verslag. prachtig om te volgen. Ik kijk uit naar het volgende verslag!

• 13 Oktober 2016 - 20:34

Ans Schaeffer Leijser:

mooi verhaal een hele belevenis en fijn dat jullie het naar de zin hebben

• 13 Oktober 2016 - 20:48

Fiona:

Wauw super wat jullie meemaken en zien. Leuk om te lezen die verhalen. Geniet ervan met zn tweeen!

• 14 Oktober 2016 - 18:00

De Stoffeltjes:

Hoi Susan en Rob,
    Wat leuk dat we af en toe even een stukje 'mee mogen reizen'.
    Jullie zien en maken leuke dingen mee.
    Leuk om zo dicht bij de plaatselijke bevolking te zijn. Daar zie je het echte leven van het land/streek.
    Veel reisplezier verder. Wij kijken uit naar het volgende verslag!

Groetjes van de Stoffeltjes.

• 14 Oktober 2016 - 20:25

Fen En John :

Geweldig verslag! Met veel plezier gelezen! Super gaaf zo het "echte" leven van daar te ervaren! Knap! Have fun nog samen! Xx

• 14 Oktober 2016 - 21:19

Willy L:

Hallo Suus en Rob.

Wat een leuk verslag, Fijn dat jullie genieten en wij genieten zo ook mee.
    Heel veel reisplezier , pas goed op elkaar .
    en ik zie het volgende verslag wel weer verschijnen.
    groetjes en kus Willy L

• 14 Oktober 2016 - 22:20

Maria En Wim:

Hallo Suus en Rob
    Wat een mooi verslag en mooie foto's. Wij genieten met jullie mee. Zo kennen wij het China ook.
    Geniet van jullie nieuwe avontuur in Myanmar. En wij reizen weer met jullie mee dus hou ons maar op de hoogte.
    Groetjes en tot apps

• 15 Oktober 2016 - 09:15

Jolanda :

Wauw, wat een ervaringen! Ik kijk al uit naar het volgende reisverslag!

• 15 Oktober 2016 - 12:23

Harrie&Jacqueline:

Hoi Suus en Rob,

Het was weer leuk om te lezen wat jullie ondernemen en tegenkomen onderweg. En wat zijn de foto's erbij indrukwekkend. Zo krijgen wij ook een aardig beeld;-)